Tiina - Sillä Silmukalla

Minä olen Tiina, 40+ äiti ja kädentaitaja, haaveilija ja villasukkien rakastaja. Neulon, leivon, virkkaan ja kehrään sekä teen kaikkea muuta mukavaa kädentaitoihin liittyen. Itsetehden, innostuen, onnistuen, pää pilvissä haaveillen ja jalat tukevasti maassa.

4.10.2015

Karjalanpiirakat


Karjalanpiirakat on suhteellisen helpot tehdä ja maistuvat niin herkulle.


KARJALANPIIRAKAT

Riisipuuro:
1l punaista maitoa
2,5 dl puuroriisiä
1 dl vettä 
Suolaa
*Mittaa riisit ja vesi kattilaan tai kattilan haudutusosaan. Kiehauta niin, että vesi imeytyy riiseihin.
*Lisää maito. Hauduttele puuroa hiljaisella lämmöllä niin kauan, että se sakenee kunnolla. Lisää lopussa suola.
*Anna puuron jäähtyä ennen piirakoiden tekoa.

Piirakankuori taikina:
2dl vettä
2,5dl ruisjauhoja 
2,5dl spelt-vehnäjauhoja
Suolaa
*Sekoita taikinan ainekset palloksi.

*Piirakat paistetaan kovassa lämmössä 275 asteessa reilu 10 min.
*Paiston jälkeen piirakat voidellaan voisulalla tai uitetaan voi-maito seoksessa niin kuin minun sukuni naiset ovat aina tehneet.
*Voitelun jälkeen piirakat kannattaa laittaa voipaperin tai pergamiinin sisään pyyhkeen alle hautumaan ja jäähtymään.


Kuvasarjasta selviääkin miten minä kaulitsin kuoret, lisäsin puuron ja rypytin.
Näitä piirakoita tuli yhteensä 24kpl ja puuroa meni koko kattilallinen. Ensi kerralla minä kuitenkin paistan piirakoita enemmän kun 10 min. jotta saan puuropintaankin hieman enemmän väriä.

Nautinnollisia leipomishetkiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kivoista viesteistä.